За два дні, 26-го грудня, відбудуться вибори нової Громадської антикорупційної ради при Міністерстві оборони (ГАР МОУ). Попередню обрали у відповідь на скандал із «яйцями по 17», який дуже збурив українське суспільство.

Ми регулярно подавали звіти, скеровували скарги до правоохоронних органів і попереджали про ризиковані та неефективні процедури, які могли мати корупційні ризики. Ще завдяки ГАР МОУ вдалося  повернути тилові закупівлі на платформу Prozorro, що дозволило лише у 2023 році зекономити 8 млрд грн. Ми домоглися впровадження більш прозорих процедур закупівель для  харчів, що суттєво знизило корупційні ризики. Але все це – тільки початок роботи.

Старий склад ГАР МОУ «пересидів» 8 місяців – припущу, що в Міноборони не горіли ініціативою обирати нову раду, але все ж усвідомлювали її необхідність в контексті громадського контролю.Тому при МОУ створили профільну комісію, яка обрала 40 претендентів на членство у новій Громадській антикорупційній  раді (для порівняння, минулого разу у конкурсі брали участь 26 людей). Це представники 19 громадських організацій – юристи, журналісти, ветерани, волонтери. Із 40 українці мають обрати 15 – саме їм доведеться зануритись у політики та механізми закупівель Міністерства оборони. З-поміж них – і три представники НАКО. Із біографіями претендентів можна ознайомитись тут. Там же і проголосувати 26-го грудня.

Із нововведень цих виборів – термін роботи ради збільшений до двох років. Це дозволить глибше зануритися в проблематику та реалізувати довгострокові плани. А також скасоване обмеження для колишніх військовослужбовців – раніше до ради могли входити лише ті, хто залишив військову службу не менше ніж два роки тому. 

Якими мають бути першочергові завдання новообраної ГАР МОУ?

Я б їх охарактеризувала наступним чином:

  1. Контроль за роботою агенцій із закупівель. Антикорупційна рада відіграла ключову роль у створенні ДОТ (Державного оператора тилу) та АОЗ (Агенції оборонних закупівель). Тепер завдання ради — забезпечити, щоб у цих структурах діяли стандарти корпоративного управління: прозорі аудити, регулярна звітність директорів перед наглядовими радами, незалежність від політичного втручання.
  2. Реформа системи закупівель. ДОТ має почати здійснювати закупівлі в медичній сфері, а АОЗ — покращити якість забезпечення війська. Важливим прикладом є ситуація зі скандальними закупівлями мін, які не відповідали вимогам. Рада повинна слідкувати за тим, аби подібного не траплялося.
  3. Якість постачання. Антикорупційна рада має продовжити моніторинг якості забезпечення Збройних Сил, зокрема харчування, техніки, та гарантувати, щоб військові отримували якісні послуги й матеріали.
  4. Створення органу з гарантування якості. Система військової прийомки потребує реформи, щоб уникнути постачання неякісної зброї та обладнання на фронт. Тут ГАР МОУ теж могла би долучитися із консультаціями.
  5. Співпраця з реформаторами. Нові люди, які приходять до Міністерства оборони, часто потребують підтримки та незалежної оцінки. Рада повинна залишатися об’єктивним органом, який сприяє реформам, але також контролює дотримання високих стандартів.
  6. Розширення повноважень для підрозділів ЗСУ. Важливо впровадити децентралізацію, коли відповідальні особи у підрозділах будуть забезпечувати контроль за антикорупційними питаннями.

Антикорупційна рада — це важливий інструмент громадського контролю в критичний для країни час. Її діяльність може стати запорукою прозорих закупівель, незалежності військової системи від політичного тиску та підвищення довіри суспільства до сектору оборони. Але на шляху до цих змін раді критично важлива підтримка Міноборони. Сподіваюся, що новий склад ГАР МОУ її матиме. 

Олена Трегуб, виконавча директорка Незалежної антикорупційної комісії (НАКО), членкиня Громадської антикорупційної ради при Міністерстві оборони